Nisan Putih (2)


[Episod 2]

Loceng berdering panjang. Pelajar-pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Kasturi masing-masing menyusun langkah pulang ke rumah. Berbeza dengan 3 pelajar perempuan tingkatan 4 sekolah tersebut yang menghalakan langkah mereka menuju ke suatu tempat. Bahagia. Cetusan tawa mereka menggambarkan kegembiraan yang teramat. Sesekali orang yang lalu-lalang menjeling sinis. Menyampah dengan gelagat 3 serangkai itu. Siapa sahaja yang tidak mengenali Arfa, Hany dan Aiyu. Baru pagi tadi sahaja nama mereka bertiga disebut sewaktu perhimpunan pagi. Pelajar yang sering memonteng kelas. Pelajar yang sering ingkar dengan arahan guru. Juga pelajar yang sering mengambil kesempatan terhadap pelajar lain. Untungnya, sekelompok dua pelajar lelaki yang nakal di sekolah tersebut juga sentiasa menyokong setiap apa yang dilakukan mereka. Jika ada ada guru-guru yang meninggikan suara, padahlah. Ada sahaja rancangan mereka untuk membalas dendam kembali.
            Petang itu, langkah mereka seiringan menuju ke perhentian bas di pekan tersebut. Sesampai di sana mereka terus menuju ke tandas. Bersahaja tanpa mengeluarkan syiling untuk masuk ke tandas tersebut. Siapa sahaja yang berani menegur? Sebulan lepas, teruk remaja berusia 13 tahun yang menjaga pintu masuk tandas itu digomol mereka. Tidak sedikitpun belas kasihan yang ditunjukkan. Puncanya? Hanyalah kerana remaja berusia 13 tahun itu berkeras meminta syiling 20 sen kepada mereka bertiga. Bermula dari kejadian itu, remaja itu sudah tidak kelihatan lagi di tempat tersebut. Besar sungguh kuasa 3 serangkai itu.
            Sebaik sahaja 3 serangkai tersebut keluar dari tandas itu, pakaian mereka segalanya bertukar. Menampakkan susuk tubuh yang tidak sepatutnya dilihat. Jika di pekan itu pakaian sebegitu dikenakan, pastilah banyak mata-mata yang menjeling. Tidak terlepas juga sepasang anak mata yang asyik memerhatikan gelagat 3 serangkai itu sejak mereka tiba di perhentian bas pekan itu sebentar tadi. Sepasang mata itu cukup mengenali gadis bersinglet merah dan berseluar jeans hitam itu. Dia sangat pasti. Langkah diatur menuju ke tempat gadis itu bersantai bersama 2 orang lagi yang mungkin rakannya. Namun, langkahnya mati setelah muncul 3 orang remaja lelaki sebaya perempuan tersebut. Wah, mesra! Pipi bertemu pipi di antara lelaki dan perempuan. Tangan lelaki itu dilihat merangkul pinggang perempuan bersinglet merah tadi. Tidak cukup dengan itu, berlaku pula adegan mengucup tangan di antara satu sama lain. Dan.... Ah! Mereka hilang di sebalik deretan bas.
            Zahid masih gagal menegur Arfa untuk kali ini. Sudah berkali-kali dia berpeluang bertemu dengan gadis itu. Namun, setiap kali peluang itu terbit, pasti akan datang halangan yang menggagalkan usahanya itu. Kali pertama, Zahid bertemu Arfa ketika dia ke rumah Razif untuk menghantar Rais ke Pulau Pinang. Memang pelik dirinya melihat Arfah. Personalitinya di rumah dan di luar sangat berbeza. Itulah sebabnya Zahid ingin sangat bersua muka dengan gadis itu. Ingin tahu kehidupan sebanar gadis itu. Zahid yakin, Razif pasti tidak tahu mengenai pergaulan Arfa. Jika dia tahu, padahlah. Siapa sahaja yang tidak mengenali Razif. Barannya tidak menentu.
            Jarir merenung lama ke dalam anak mata Arfa. Senyumannya tidak putus terukir. Berbunga hati Arfa menerima senyuman seperti itu. Tangan mereka masih erat tergenggam. Sesekali, Arfa melirik ke arah Aiyu dan Iqbal. Mesra. Aiyu yang pada awal perkenalannya dengan Iqbal sangat berhati-hati dengan hubungan mereka. Gusar dengan mata-mata di sekeliling mereka. Namun, ketangkasan Iqbal mampu membuatkan Aiyu memejamkan matanya dengan dunia sekeliling. Anak mata Arfa menangkap pula pada gelagat Hany dan Hakimi. Suram. Hany di timur, Hakimi di barat. Langsung tidak nampak kemesraan di antara mereka. Puas Arfa memujuk Hany. Entah apa yang difikir oleh sahabatnya itu. Hakimi anak orang ternama. Kacak. Malahan lebih bijak berbanding Jarir.
“Aku tak mementingkan itu semua, Arfa. Aku tak bersedia untuk bercinta. Lagipun aku tak percaya pada lelaki seperti mereka itu,” tegas Hany. Mendatar sahaja suaranya. Mendalam.
“Termasuk Jarir?” Soal Arfa. Hany acapkali menegaskan kata-katanya itu. Siapa dia untuk menilai baik dan buruk Syamil?
“Kau lebih mengenali Jarir, Arfa. Berbuih mulut aku nasihatkan kau. Tapi kau lebih percayakan Jarir daripada kawan baik kau sendiri.” Suara Hany semakin meninggi. Geram dengan hati keras Arfa itu. Dia tidak mahu kawan baiknya itu hanyut dengan lelaki seperti Jarir. Arfa dan Aiyu masing-masing berkeras menidakkan apa yang bibirnya bicara. Menidakkan apa yang anak matanya rakamkan. Malahan, mereka sendiri melihat bagaimana Jarir dan Iqbal berfoya-foya dengan gadis lain. Memang cacian dan makian yang keluar dari mulut mereka ketika itu. Namun, hanya ketika itu. Sebaik sahaja lelaki-lelaki itu di hadapan, cacian itu entah hilang ke mana. Hanya senyuman yang menjadi peneguh bibir.
“Ini untuk mama.” Seutas rantai emas dikalungkan ke leher Arfa. Tersentak Arfa. Lamunannya segera mati. Tergamam dia seketika. Inilah yang dia mahukan. Bukan hanya sekadar kasih sayang. Malahan kemewahan turut menjadi hasratnya. Sebelum ini, ada sahaja lelaki yang mendekati dirinya. Namun, tidak lama kerana lelaki-lelaki itu tidak mampu untuk menurut kehendak kemewahan yang diimpikan Arfa.
“Terima kasih papa. Cantik...” Tangannya masih membelek-belek utasan tersebut. Jarir hanya tersenyum. Dia tahu, gadisnya itu pasti akan puas mendapat hadiah sebegitu. Sebelum ini, gelang serta cincin sudah menjadi milik Arfa. Gadis yang sudah mementingkan materialistik walaupun umur masih mula menginjak naik. Tidak mengapalah. Buat sementara waktu ini, Jarir menurut sahaja. Lagipun, barang-barang itu semua tidak dilaburkan dengan wangnya. Apa yang dia perlu gusarkan. Apa yang penting, dia harus melaksanakan tugasnya seperti yang telah dirancangkan. Ganjaran untuk tugasnya itu lebih lumayan dari segalanya.
“Aku nak balik...” Hany tiba-tiba muncul di hadapan Arfa. Merah wajah gadis itu. Kelihatan terlalu gelisah. Arfa segera bangun. Mendekati Hany yang cuba mengawal amarahnya ketika itu. Arfa cukup mengenali Hany. Sahabatnya itu dianggap seperti darah dagingnya sendiri. Hany sentiasa memberi semangat kepada Arfa selepas Arfa kehilangan ibunya. Namun, entah bagaimana Hany boleh terjebak dengan kenakalan Arfa. Mungkin kerana Hany sentiasa bersamanya. Mahu tidak mahu, apa yang dilakukan Arfa terpaksa diturut oleh Hany.
“Hany, kita baru sahaja sampai di sini. Kenapa tergesa-gesa nak balik?” Soal Arfa. Memang dia sudah masak dengan sikap Hany. Hany bukanlah gadis liar sepertinya. Arfa sempat melirik ke arah Hakimi. Lelaki itu hanya sekadar memandang tanpa perasaan. Langsung tidak dipujuk Hany yang sedang berombak deras. Berbeza sama sekali dengan Jarir dan Iqbal.

“Aku nak balik! Dah banyak kali aku beritahu, mereka ni bukan lelaki baik!” Lantang suara Hany dilontarkan. Kali ini dia benar-benar tidak tahan lagi.
“Hany, kenapa ni? Cuba bertenang. Apa yang kau marah sangat ni?” Giliran Aiyu pula mengambil alih. Penat mereka melayan karenah Hany.
“Aku tak tahu macam mana nak cakap pada kau dan Arfa lagi. Masing-masing keras kepala!”
“Kau yang keras kepala. Kalau Hakimi buat hal, kau jangan nak babitkan Jarir dan Iqbal, Hany.” Kali ini Arfa sudah tidak mahu berlembut. Dia berhak mempertahankan Jarir. Dia akan sehidup semati dengan Jarir. Bukan Hany. Perempuan ini betul-betul melampau.
“Kalau kau nak balik, balik! Aku dan Aiyu tak mahu balik. Buka minda kau, Hany. Jangan kolot dengan pemikiran kampung kau,” tambah Arfa. Arfa menarik tangan Jarir berlalu dari situ. Aiyu dan Iqbal hanya membontoti. Hakimi hilang entah ke mana. Menitis air mata Hany pada petang itu. Sia-sia sahaja pengorbanan dia sebagai seorang sahabat yang sanggup ke sana ke mari demi sahabatnya. Sia-sia sahaja dia menipu ibu bapanya selama ini semata-mata untuk memenuhi tuntutan Arfa ke mana sahaja. Dia sanggup. Asalkan Arfa tidak bersedih seperti dahulu. Asalkan Arfa menghargai kekuatan persahabatan mereka. Namun, segalanya kini musnah. Cinta telah meranapkan kekuatan persahabatan mereka. Segera Hany menanggalkan cincin dari jari manisnya. Cincin itu dibiar di atas tembok batu yang menjadi labuhannya tadi. Biarlah Arfa dan Aiyu sahaja yang memiliki cincin itu. Cincin yang menjadi petanda persahabatan mereka bertiga.

Comments

Popular Posts