Monday, 30 July 2012

SAHABAT

Kawan, sahabat, teman adalah mereka yang berada dekat dan ada di sekeliling kita. Jangan lupa, mencari sahabat yang baik adalah sesuatu yang dituntut. Tetapi tidak bermakna kita mengabaikan dan menolak langsung mereka yang  'kurang'.

Kadang-kadang kita anggap kita sempurna. Nak mencari sahabat dan mereka yang setanding dan sama level dengan kita. Kadang-kadang bila nak berdakwah tu pun kita ambil jalan mudah. Kita cuba tarik mereka yang dah sememangnya dah hampir dekat dengan jalan Allah hingga kita abaikan mereka yang dah sangat jauh dengan jalan Allah itu. Allah tu Maha Mengetahui. Kun Fayakun. Jangan terkejut kalau suatu hari nanti mereka yang ada jauh di jalan Allah sekarang, mereka itu yang akan lebih dekat dengan Allah. Jangan memilih...

Alhamdulillah, hidup menumpang bernafas di bumi Allah selama 23 tahun ni mengajar aku kenali banyak hati yang bernama kawan. Betul ke kawan yang mencorak hidup kita? Jawapan aku YA. Selain daripada JODOH, kawan juga melengkapi hidup dan memenuhi kekurangan yang kita ada. Itu pasti. Jangan menafikan anda mampu hidup tanpa kawan. Jika begitu, sesungguhnya anda tidak menghargai peluang yang Allah berikan untuk menikmati hidup di bumiNya ini.

SAHABAT LALANG...
Sahabat lalang ni pada aku kadangkala menyerikan hidup kita. Walaupun hakikatnya kita seolah-olah mengacu pistol ke kepala sendiri jika jumpa sahabat seperti ini. Belakang cakap lain, depan cakap lain. Bahaya sahabat lalang ni sebab dia mampu menjatuhkan kita. Kalau kita bijak, yakinkan dia dengan kejujuran kita menjadikannya sebagai sahabat.

SAHABAT 'ROS'
Sahabat Ros atau bunga mawar ini sangat bahaya. Mereka baik di hadapan kita, rapat dengan kita tetapi kita tak sedar bahawa ada duri yang sedang merosakkan kita. Bisa duri itu memang mampu terus menjatuhkan kita. Selalunya sahabat seperti ini tidak mementingkan kita. Apa yang mereka tahu hanyalah untuk menikmati kehidupan tanpa memikirkan mati. Sahabat inilah yang akan hanyutkan kita dengan nikmat dunia. Aku sendiri pernah berada bersama kelompok ini. Sewaktu umur mula mencari kebebasan, aku diketemukan dengan manusia seperti ini. Namun, jangan sesekali menyalahkan sahabat Ros ini kerana mereka di antara insan yang memerlukan kita untuk menarik mereka ke jalan yang sepatutnya. 

SAHABAT KESAYANGAN
Jika hati anda meyakini seseorang yang bernama kawan, bersyukurlah. Ini bermakna anda telah disayangi dan menyayangi hamba Allah yang ada disekeliling anda. Untuk menyayangi seseorang tidak memerlukan masa yang lama. Kadangkala kita terpegun dengan keikhlasan dan kesungguhannya sehingga mengaggap bahawa 'kenapa dia perlu baik dengan aku?'. Itu bermakna Allah ketemukan kita dengan mereka yang menghargai mereka. Mereka seperti ini akan sentiasa mengambil berat tentang diri anda. Akan cuba menasihati anda jika anda cuba melangkah ke arah lopak-lopak yang tidak sempurna. Dengan sendirinya anda akan selesa bersama mereka ini. Rasa senang dengan tindak-tanduk yang mereka tonjolkan. Jika ada mereka seperti ini di sekeliling anda, jangan biarkan mereka ini berlalu begitu sahaja. Mereka akan menjadi tembok diri anda kelak. Mereka inilah juga yang akan mendoakan kesejahteraan hidup anda dunia dan akhirat. Alhamdulillah, aku kini di kelilingi sahabat-sahabat seperti ini. Mereka yang banyak memberi senyum, berkongsi duka, mendengar kisah hati dan sebagainya. Syukur Ya Allah. Permudahkanlah kehidupan sahabat-sahabatku ini. Apabila hati mula merindui mereka yang bernama sahabat, senyumlah. Insyallah, mereka juga akan merindui kita yang juga digelar sahabat.



1 comment: