Mari Membuat Pasport

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... (semenjak ramai kawan non muslim sekarang dah terbiasa dengan word salam sejahtera tu...)

Baiklah... setelah sekian lama bertahun tak update blog ni, tetiba rasa nak sharing dengan kalian tentang liku-liku nak buat passport di PKNS Shah Alam.

Ok, untuk pengetahuan kalian saya ambik masa 3 hari untuk nak dapatkan passport tersebut. KENAPA? Sebab tak manage masa dengan betul.

Ok.. Mari cikgu bagi tips berguna untuk kalian. Pertama, pastikan kalian sampai di PKNS Shah Alam sebelum pukul 7 pagi. Saya sampai pukul 6.45pagi. Itu pun rasa macam nak terduduk kat tangga PKNS tu sebab dah beratus orang beratur.

Tips kedua, pastikan kalian masuk ikut pintu KFC PKNS. Sebab memang semua orang yang nak berurusan di imigresen akan berbaris di situ. Kalau korang menyelinap masuk ke imigresen ikut pintu ajaib yang lain, kalian silap besar. Tidak aci namanya.

Tips ketiga, bila sampai depan KFC tu cari seorang lelaki dalam lingkungan 50an yang pegang kertas putih.. Dia yang incharge bab beratur tu. Jangan beratur sembarono. Sebab kat situ lain tujuan, lain barisannya. Kalau xjumpa tanyala orang yang berbaris kat situ, kat mana barisan nak buat passport. Saya orang ke 12 hari tu. Barisan yang paling panjang jatuh kepada barisan mereka yang nak uruskan pekerja asing.

Tips keempat, duduk dalam barisan anda dan jangan potong Q. Tunggu sampai pintu imigresen buka jam 7.30 pagi. Waktu dalam barisan tu kalian dapat mengimbau saat rimbongan masa sekolah dulu okeh..

Tips kelima, sediakan IC, tunggu nombor giliran kalian. Bila dah selesai di kaunter lepas satu jam kalian boleh lah ambil passport kalian tu. Saya selesai urusan around pukul 9. Ok la tu kan...

So pada kalian yang merancang nak buat passport atau nak renew tu harapnya dapatlah membantu. Rancang perjalanan anda dengan lebih awal. Cewah... nah belanja gambaq sekeping.



Comments

Popular Posts